Podravka više ne uvozi rajčice, grašak i ciklu, a cilj je da iduće godine prestanemo uvoziti i papriku, kazala je na nedavnom agro summitu Poslovnog dnevnika “Sačuvajmo hrvatske brendove – hrana za budućnost” predsjednica Uprave Podravke Martina Dalić.
Najveća hrvatska kompanija u prehrambeno-prerađivačkom sektoru ove je godine, podsjetimo, preuzela poljoprivredni biznis Fortenove i tako dobila svoju treću poslovnu diviziju. A koliko je posvećena dizanju nedostatne domaće poljoprivredne proizvodnje i smanjenju ovisnosti o uvoznoj sirovini, najbolje govori činjenica što je iz dana u dan sve više kooperanata od Istre i Slavonije do Međimurja i Varaždina koji su u sinergiji s Podravkom našli siguran plasman i otkup svojih proizvoda, zadovoljni su, a od Podravke dobivaju i savjetodavnu podršku u dijelu nabave sjemene i sadnica.
Domaće je najisplativije
Proizvodnja rajčice s hrvatskih polja koju preradi Podravka tako je samo u ovoj godini povećana za više od 25 posto, a znatno je podignuta i proizvodnja paprike i krastavaca s kojima će iduće godine doseći samodostatnost. Kao velikom sustavu razvoj domaće kooperacijske proizvodnje Podravci se i te kako isplati. Primjerice, na uvoznoj paprici iz Makedonije u transportu se javlja 25 posto kala.
“Možda je cijenom dva ili tri puta jeftinija, ali tu su troškovi transporta i nesigurnost prelaska nekoliko granica, koji su isto dio kalkulacije”, istaknula je Dalić na agro summitu. S preuzimanjem Fortenovinih perjanica početkom ove godine – Belja, Vupika i PIK-a Vinkovci – kroz novoosnovanu kompaniju Podravka Agri, a u čijem je suvlasništvu i Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), najbolje govori o strateškim ciljevima povećanja ratarske i stočarske proizvodnje, uvođenja novih znanja i inovativnih praksi te povećanja i jačanja poljoprivredne proizvodnje, ne samo za račun kompanije, nego i čitave Hrvatske.
Neposredno nakon preuzimanja pokrenute su sveobuhvatne promjene usmjerene na povećanje efikasnosti i profitabilnosti, uključujući i završetak investicije vrijedne 33 milijuna eura kojom je svim kompanijama Podravke Agri osigurana moderna poljoprivredna mehanizacija. Ulagalo se i u poboljšanje materijalnog položaja radnika i unapređenje radnih uvjeta. Od 1. travnja najniže plaće radnika porasle su za oko 16 posto, a radnicima Belja, Vupika i PIK-a Vinkovci, obuhvaćenih kolektivnim ugovorom, više od 10 posto. Aktivno se radi na reorganizaciji svih povezanih kompanija kako bi se poljoprivredom upravljalo kao jedinstvenim zemljišnim resursom. Rezultati su se vidjeli već tijekom ovogodišnje žetve pšenice koja je provedena iznimno učinkovito, a Podravka Agri, istaknuto je, ujedno je i središnji nositelj budućih planova modernizacije i održivog razvoja kompanije – do 2030. godine predviđena su ulaganja od gotovo 200 milijuna eura u tehnološki razvoj, energetsku učinkovitost, širenje sustava navodnjavanja i nove farme.
Dodatna ulaganja kroz novu Strategiju poslovanja Grupe Podravka predviđena su, naime, i za Prehranu te Farmaceutiku. Prehrana će tako dodatno jačati prisutnost i širenje brendova na razvijenim tržištima zapadne i srednje Europe, kao i u SAD-u te Australiji, dok Belupo do 2030. planira postati vodeći europski stručnjak za dermatologiju, uz predviđene investicije od 36 milijuna eura koje će omogućiti povećanje proizvodnih i logističkih kapaciteta te unapređenje efikasnosti poslovanja.
Rast prihoda 30,4 posto
Otvorenjem novog Transportnog centra u Koprivnici službeno je zaključen najveći investicijski ciklus u povijesti vrijedan gotovo je 250 milijuna eura, a provodio se od 2021. do 2025. Realiziran je bez zaduživanja, a rezultirao je snažnom modernizacijom i transformacijom poslovanja.
U prvih šest mjeseci ove godine Grupa Podravka ostvarila je prihode od prodaje u iznosu od 484 milijuna eura, uključujući i rezultate Podravke Agri, što je rast od čak 30,4 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Neto dobit iznosila je 41,3 milijuna eura, što je 6,5 posto više, i to pod utjecajem troškova financiranja akvizicije poljoprivrednih kompanija. Unatoč zahtjevnom tržišnom okruženju, svi ključni pokazatelji poslovanja ostvarili su rast.
Prihodi segmenta Prehrane u prvih su šest mjeseci ove godine iznosili 295,5 milijuna eura i porasli su 1,7 posto, unatoč jačanju recesijskih pritisaka na nekoliko tržišta, usporavanju prometa u maloprodaji hrane i pića, osobito u srednjoj Europi, i promjena u ponašanju potrošača zbog rasta globalnih rizika i nesigurnosti. Prihodi segmenta Farmaceutike (Belupo) u istom su razdoblju porasli za 2,3 posto i iznose 91,9 milijuna eura.
U oba segmenta koji su činili Grupu prije akvizicije Poljoprivrede nastavljen je trend rasta prihoda od prodaje kod vlastitih brendova. Prehrana je u odnosu na prvih šest mjeseci 2024. zabilježila rast prodaje vlastitih brendova od 1,6 posto, a Farmaceutika od 3,7 posto. Istovremeno, nastavljen je razvoj Podravkina distribucijskog središta u SAD-u za brendove iz jugoistočne Europe. Podravka USA Inc. preuzela je ulogu uvoznika te distributera Kraševih proizvoda na teritoriju SAD-a, a prihodi od distribucije u prvom su polugodištu porasli su za 27,8 posto. Podravka Agri, od veljače do kraja lipnja 2025. ostvarila je 99,1 milijuna eura prihoda od prodaje, pri čemu je značajan utjecaj imao pad cijena žive stoke, uzrokovan pojavom bolesti slinavke i šapa u Njemačkoj.